Potrivit OMFP nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile obligatorii: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b).
Impreuna cu aceste doua registre, printre documentele care trebuie constituite se mai numara si urmatoarele, pe care le completati daca este cazul:
- Fisa mijlocului fix 14-2-2;
- Factura (se intocmeste si se utilizeaza conform cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal);
- Aviz de insotire a marfii 14-3-6A;
- Lista de inventariere 14-3-12;
- Chitanta 14-4-1;
- Chitanta pentru operatiuni in valuta 14-4-1/a;
- Dispozitia de plata/incasare catre casierie 14-4-4;
- Statul de salarii 14-5-1/k.
Metoda sigura si eficienta pentru simplificarea evidentei fiscal-contabile si respectarea legii: contabilitatea in partida simpla! Iata exemple si instructiuni practice pentru utilizarea contabilitatii in partida simpla in activitatea PFA/II/IF >>
Contabilitatea in partida simpla pentru PFA: sfaturi esentiale
In functie de necesitati, persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza si alte formulare financiar-contabile prevazute in Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 2634/2015.
Contabilitatea in partida simpla are ca principala caracteristica faptul ca este o contabilitate bazata pe incasari si plati. Cheltuielile sunt deduse la calculul impozitului pe venit in anul in care au fost platite, fiind cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri.
Totodata, PFA trebuie sa completeze
registrul de evidenta fiscala, conform art. (3) alin. (1) si (2) si art. (5) alin. (1) din Ordinul nr. 3254/2017:
(1) Registrul de evidenta fiscala se completeaza anual cu totalul veniturilor si totalul cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestora, in anul curent, pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent, pana la data depunerii Declaratiei privind venitul realizat din Romania, dar nu mai tarziu de termenul de depunere stabilit de lege.
(2) Registrul de evidenta fiscala se completeaza astfel incat sa permita identificarea si controlul operatiunilor efectuate pentru determinarea venitului net anual/pierderii nete anuale, care sa corespunda cu cel/cea cuprins/cuprinsa in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz, si in orice alta declaratie rectificativa depusa ulterior. (...)
(1) Cheltuielile deductibile anual se evidentiaza in Registrul de evidenta fiscala, dupa caz, in functie de natura acestora, pe fiecare sursa din fiecare categorie de venit, astfel incat sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz.
Asadar, registrul de evidenta fiscala se completeaza anual cu totalul veniturilor (incasarilor) si totalul cheltuielilor (platilor) efectuate in scopul realizarii acestora.
In baza acestuia se completeaza Declaratia unica care se depune pana pe 25 mai anul urmator.
Informatii oferite in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com